Repetitie-repetitie-concert-concert

Repetitie-repetitie-concert-concert

Even voor half vier parkeer ik mijn auto in Bussum bij de verkeerde kerk en loop naar de goede. De Maria- of Koepelkerk, voor de eerste repetitie. Dit is de repetitie voor het tweede concert op zaterdag. Het is dan namelijk Open Monumentendag, en organisten werken hier aan mee door in monumenten op monumenten te spelen. Deze organist, Bas Groenewoud, speelt vanaf een iPad waarbij ik het voetpedaal bedien voor het omslaan van de bladzijden. Natuurlijk bedien ik ook de registers. Een van de kosters is ondertussen wat klusjes aan het doen. Na ruim een uur repeteren denken we dat het wel goed moet komen en gaan we stemmen. Bij dit Steinmeyer orgel is daarvoor een flinke keukentrap nodig om erin te komen. Ik hoef alleen maar toetsen te bedienen gelukkig. Bas stemt.

Foto: Bas Groenewoud

Na afloop van de repetitie tref ik een collega die door partner is afgezet. Gezamenlijk gaan we door naar Almere voor een feestje. Afscheid nemen van collega’s, BBQ’n met ons allen, elkaar na 1,5 jaar weer een keer zien op 1,5 meter. De buitenruimte is meer dan voldoende om met enige afstand elkaar te ontmoeten. Om middernacht heb ik de collega terug naar Hilversum gebobt en lig ik thuis in mijn mandje.

Foto: Wouter van Belle

Waar op zaterdagochtend het niet echt uitslapen is. Enigszins brak van de korte nacht stort ik mij op de zaterdagochtendklusje, ga ik een rondje wandelen en aansluitend croissantjes halen voor bij het derde bakje koffie. Daarna vertrek ik naar de Kathedraal voor een repetitie. Wouter van Belle heeft vrijdag het koororgel al gestemd, de bazuin van het pedaal staat er qua pijpen nog naast. We beginnen echter qua repetitie op het hoofdorgel. Daar is vrijdag de orgelbouwer nog aan te pas gekomen aangezien er meerdere hangers op de koppels zaten. Wij kunnen echter zonder slag of stoot lekker repeteren, er hoeft maar 1 noot gestemd te worden.

Programma:

Hoofdorgel Michael Maarschalkerweerd 1903

• Fantasia c-moll BWV 562 Joh. Seb. Bach (1685-1750)

• Prélude, Fugue et Variation op.18 C. Franck (1822-1890)

• Postludium O filii et filiae W. van Belle (1958)

Koororgel Daniel Gray Londen 1852

• Prelude, Fuga en Ciacona in C D. Buxtehude (1637-1707)

• Cantilène G. Pierné (1863-1937)

• Menuet J. Ireland (1879-1962)

• Processional W. Mathias (1934-1992)

Daarna verplaatsen we ons naar het koororgel voor de rest van de repetitie. Na 10 minuten nog even wat handelingen in volgorde droogoefenen voor mij is het al tijd voor het concert, de bespeling, de uitvoering of het gezellige samenzijn met goede muziek. Wouter houdt een praatje over de kerk en de orgels en komt vervolgens naar boven. Bij het eerste stuk hoef ik helemaal niets te doen, anders dan proberen de 48 keer dat het thema langskomt te proberen te ontdekken. Dat lukt me niet. Daarna moet ik aan de bak, met een paar bezoekers erbij die ons op de vingers kijken. Wouter speelt een eigen werk in een tempo dat ik niet goed kan volgen in de partituur. Door veel ervaring prik ik wat er moet gebeuren op de juiste momenten erin, hoop ik.

Daarna lopen we naar beneden voor de tweede helft. Daar behoedt Wouter me van een omslafout, ik wil al terug terwijl we eerst nog een bladzijde door moeten. Gebrek aan concentratie en algehele moeheid van mijn kant. Het moeilijkste blijft om niet te gaan staan genieten van de muziek maar op te blijven letten zodat ik de juiste handeling op het juiste moment kan doen. Na ruim drie kwartier muziek maken zijn we klaar, Wouter heeft de orgels weer prachtig gepresenteerd, evenals de gespeelde literatuur. Ik ruim op en ga na een ‘tot de volgende keer’ mijns weegs.

Die leidt naar huis voor een lunch en nog een klein uurtje slapen. Daarna stap ik namelijk de auto in naar alweer Bussum. Daar parkeer ik nu wel naast de juiste kerk en zelfs naast de organist van dienst van vanmiddag, Bas. Ik ga wat eerder de kerk in om de organist die om twee uur begonnen is, te horen. Of eigenlijk om het orgel eens als bezoeker te horen in plaats van als registrant. Want dan hoor ik het orgel eigenlijk niet, dan luister ik vooral naar de melodielijn waarbij ik de partituur goed kan volgen. Want ook Bas heeft muziek uitgekozen waarbij kunnen tellen een vereiste is. Laat dat nu niet mijn grootste kwaliteit zijn.

Het programma is:

Fantaisie op.157 No 3, C. Saint-Saëns (1835 – 1921)
​Studie No 1, Studie No 5, Skizze No 1, R. Schumann (1810 – 1856)
​Prélude et fugue en fa mineur ​op.7 No 2 ​& Prélude et fugue en sol mineur op.7 No 3 M. Dupré (1870 – 1937)

In tegenstelling tot de vorige organist heeft Bas een registratiekeuze gemaakt die de oren niet overspoelt met lawaai. Waardoor we bijna minimalistisch beginnen aan ons deel van deze dag. Ook nu moet ik blijven opletten en concentreren, er zitten wat momenten bij waar ik echt op tijd mijn ding moet doen. Het voetpedaal bedienen voor het omslaan van de bladzijden blijf ik ook een ding vinden. Reactietermijn is niet optimaal tussen bediening en daadwerkelijke actie op de iPad en dubbel omslaan behoort tot de mogelijkheden. Bas speelt gelukkig stoïcijns door, ongeacht wat ik doe. Ook nu zijn we na ruim drie kwartier klaar en heeft Bas weer een puik staaltje orgelspel laten horen.

Na wat napraten ga ik huiswaarts, waar de bank en de wijn uitnodigend op mij wachten. Open Monumentendag 2021 is voor mij weer klaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *