Efficiënte gezondheidszorg

Efficiënte gezondheidszorg

Bij het Hartcentrum AMC was ik voor een reguliere check-in. Niet helemaal regulier was dat deze ongeveer 1,5 jaar eerder was dan eerder afgesproken. Dat komt omdat ik met de betreffende cardioloog altijd de afspraak heb dat als ik het niet vertrouw, ik eerder kom dan de reguliere afspraak. De cardioloog zelf is recentelijk overgestapt van het AMC naar het Hartcentrum AMC en zijn patiënten gaan mee, als ze dat willen. Ik wilde wel. Op een dinsdag een paar weken geleden meldde ik mij netjes om 09.05u, mijn dossier werd compleet gemaakt en ik mocht me identificeren. Daarna ging het als een trein met een echo, inclusief Brugada-echo en aanvullende kransslagaders, terug naar de wachtkamer, daarna bloedafname voor cholesterol en enzymen, ECG, Brugada-ECG (dan zitten de sensoren op een andere plek), bloeddruk en plaatsen Holter. Bloeduitslagen waren ondertussen bekend en na nog een paar minuten wachtkamer was het afsluitende gesprek met de cardioloog. In 35 minuten stond ik weer buiten, voorzien van de Holter en de voorlopige uitslag. Het kastje van de Holter mocht ik de volgende ochtend natuurlijk weer inleveren. Tijdens het naar binnen lopen trok ik die los van de plakkers, om deze met het dagboek in te leveren. Twee weken later kreeg ik telefonisch de uitslag van alles. Dat is nog eens effectief werken.

Voor wie de Brugada-afwijking niet kent (die ik wel heb): het gaat hier in mijn woorden om een aangeboren/geërfde afwijking in de QRS-knoop van het hart die de signaaloverbrenging doet van boezems en kamers. Die is bij mensen met deze afwijking vertraagd. Alles boven de 200ms is langzamer dan ‘normaal’. Bij mij was deze de afgelopen tien jaar rond de 230-240ms. Helaas is het inderdaad verslechterd naar 275ms. Het risico bij deze afwijking is dat het hart overslaat (wat regelmatig gebeurt bij mij en niet vanuit een romantische gedachte) en dat het als het heel erg verstoord is een hartstilstand kan opleveren. Zeker in rust / slaap, als de hartslag al laag is (onder de 40 bij mij, soms onder de 30). Dat risico van een stilstand is bij mij nog steeds erg klein. Na afweging van de klachten die ik heb en die nog niet ernstig zijn, hebben de cardioloog en ik afgesproken het nog even aan te kijken. Bij meer klachten sta ik weer op de stoep, anders is de volgende reguliere afspraak over een jaar.

Tot zover het Hartcentrum.

Dan over naar xPert. In 2019 ben ik in een traject geweest om onder andere darmpoliepen te laten verwijderen waarvan de verwachting was dat het nog wel een keer terug zou komen. Helaas was het nu zover. Voordeel is nu wel dat ik er veel eerder bij ben omdat ik weet waar de klachten door komen. Op dinsdag was ik om 8 uur aan de beurt, om 8.07 lag ik op de tafel en om 08.10 uur kon ik alweer lopend naar buiten. Dankzij wat pijnmedicatie was ik zelfs in staat om vanuit Hilversum naar Amsterdam te reizen voor een pittig gesprek met een leverancier en vervolgens door naar ’s-Hertogenbosch voor een normale werkdag. Dat is nog eens medische zorg op maat. Het invullen van alle administratie, vragenlijsten, legitimeren en wat dies meer zij duurde langer dan de behandeling.

Ondertussen geen huisarts gezien in alle trajecten, die zijn al overbelast en die van mij (nog nooit gezien) vond het afhandelen via het e-dossier prima. Ik ben voor deze efficiëntie in de zorg.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *